First days have passed - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van evainethopia - WaarBenJij.nu First days have passed - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van evainethopia - WaarBenJij.nu

First days have passed

Door: evainethopia

Blijf op de hoogte en volg

05 Januari 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

De eerste dagen zitten er alweer op... de tijd vliegt!

Na een voorspoedige reis en een aankomst in een prachtige lodge (wat ook wel mag voor 60dollar per nacht), wordt ik dinsdag ochtend wakker in een compleet andere wereld. Welcome Africa!

Licht in mijn hoofd van een slaapgebrek, gecombineerd met de hoogte en een hoge dosis aan uitlaatgassen, ga ik de stad verkennen, en ja, het is alles wat je van een Afrikaanse stad kan verwachten; chaotisch, levendig, lawaaierig en druk.

Veel mensen zijn arm hier. Het contrast met de rijkere is groot. Toch is het niet zo dat mensen je continu lastig vallen. Je ziet dat Ethiopiers trotse mensen zijn. Zelfs al hebben ze geen schoenen aan hun voeten, ze zullen niet blijven aandringen. En eigenlijk siert ze dat. Naar zeggen is de situatie in de laatste tijd schrijnender geworden omdat de birr (de ethiopische munteenheid) erg gedevalueerd is.

De taxi chaffeur vertelde me dat een kilo sinaasappelen nu 40 birr kost. Als je bedenkt dat mensen op de bouw zo'n 80 birr per dag verdienen en voor sommigen dit zelfs bijna een weekloon is, kun je je voorstellen dat het leven in Addis zwaar is. Leuke man overigens, 72 jaar en vol verhalen!

Contacten maken gaat eigenlijk best snel. Zeker omdat je alleen bent. Je moet er ook wel op letten, want er zijn genoeg mensen die iets aan je willen verdienen, maar er zijn ook goede mensen.

Neem Daniel. Ik heb ongeveer 1,5uur gelopen naar het Hilton hotel voor een sim kaart, zijn ze allemaal op. Hij werkt daar en zegt me dat hij in de avond naar mijn lodge zal bellen, als ik er nog geen heb, kan ik er een van hem krijgen. Zo gezegd, zo gedaan. Uiteindelijk is hij gisteren hier gekomen met een nieuwe sim. Hij hoefde er niets voor te hebben, zolang hij hem maar terug kreeg als ik weer weg ging. Hij blijkt te studeren aan Addis Ababa University, naast zijn full time baan bij het Hilton. Zo kom je dus spontaan leuke mensen tegen, en dat maakt het goed.

Er zijn ook dingen die wel frusteren. Dingen regelen gaat niet zo makkelijk. Bij de Afrikaanse Unie was niets geregeld en degene die het zou moeten doen is pas volgende week 'back in office'... daarnaast is woonruimte een issue. Het is of te duur, of heel goedkoop, maar dat zijn weer plekken waar je niet wil zitten. Een man vroeg me of de ketting die ik om had echt goud was.... nou daar ga ik dus niet met mijn spullen heen. Ik had een andere plek gevonden waar ze voor een simpele kamer in een huis 200 dollar per week vroegen. EXCUSE ME? Ben ik in Afrika of in Amsterdam?

Gelukkig heb ik via Sarah, de NL vrouw waar ik van tevoren contact mee had, een adresje gekregen waar ik goedkoper kan zitten. Dus via via en met wat contacten, kom je er wel.

Het is alleen even omschakelen dat alles tijd kost en niet zo makkelijk te regelen is. Ach, dan ga ik maar weer even van de zon genieten!!! Het is heerlijk warm overdag, s nachts koelt het wel af, tot een graad of 10.

Nou, dit is alweer een veel te lang verhaal, en teveel informatie. Ter afsluiting nog twee grappige gebeurtenissen die laten zien dat Afrika uniek is! Gisteren middag werd er opeens een groep van 50 koeien de hoofdweg opgejaagd. Het hele verkeer stond vast, terwijl een paar mannen met een stok de koeien door de straat heen jaagde (ik heb me later laten vertellen dat ze naar de slacht gingen). Kun je je voorstellen dat dit in midden in een stad in NL gebeurd? In de avond stond ik te wachten tot Sarah en Harm me kwamen ophalen om te gaan zwemmen. Komt er opeens een jongen in zijn blootje over straat voorbij gerend en gaat verderop tegen een muurtje staan.... ja, je kunt het zo gek niet bedenken of het gebeurd in Addis!!!

Wel tot zo ver en tot snel weer! Kus uit Addis!

  • 05 Januari 2012 - 10:02

    Laura:

    Eef! heerlijk om te lezen dat het goed met je gaat! En wat een leuk verhaal joh! Ik zie je al helemaal rond lopen daar!
    Ik mis je, en laten we samen iets leuks plannen dit jaar!
    En haal die gouden ketting van je nek!!

    Dikke kus uit Berlijn! Love you!
    Laura

  • 05 Januari 2012 - 12:52

    Mante:

    G E W E L D I G!
    En wat schrijf je leuk. Hoop dat nog mooiere dingen op je pad komen, en laat het lekker z'n gang gaan. Is dat ook een beetje Afrikaanse mentaliteit? Niet te veel stressen? =)

    Quote Laura

    "En haal die gouden ketting van je nek!!"

    Ja doe dat maar haha.

    Keep it cool, x Mante

  • 05 Januari 2012 - 13:06

    Marvis:

    he alles goed hahaha regelen een beetje traag doe mij denken aan curacao hahaha en welke telefoonnummer heb je? veel liefs tot bels of skype een dikke kus

  • 05 Januari 2012 - 13:25

    Hilde :

    Klinkt indrukwekkend en super! Komt helemaal goed met jou daar!

    Enjoyyy!!!

    Dikke kus!

  • 05 Januari 2012 - 13:40

    Frieda:

    Hoi Eefje,
    Geen zorgen hoor, je verhalen kunnen wat ons betreft niet lang en gedetailleerd genoeg zijn! We leven zelf momenteel in een surrealistische bubbel na Hilde's dood. Morgen (vrijdag 6 januari) is de uitvaart en we gaan er iets moois van maken want een mooi mens als zij verdient dat.
    Kus van ons en we kijken uit tot snel weer een verhaal.

  • 05 Januari 2012 - 13:42

    Frieda:

    OEPS, ik zie net dat jij ook een Hilde 'hebt'. Ik had het natuurlijk over mijn zusje Hilde.
    Kus, Frieda

  • 05 Januari 2012 - 14:35

    Patricia:

    Hey lieverd! Leuk om te lezen! Fijn zo snel al een blog!! Pas goed op jezelf! Maar dat komt vast goed. Dikke kus uit het stormachtige Nl...bah!

  • 05 Januari 2012 - 15:27

    Nancy:

    Wat leuk om je hier te volgen!! Je schrijft het ook zo dat ik het me helemaal kan voorstellen zoals ik je ken hahahaha.

    Nou succes daar en leuk dat ik je zo ook kan volgen!!
    x

  • 05 Januari 2012 - 15:46

    Zus!:

    Leuk! Weer een avonturier te volgen! Nou snel een paar fotootjes downloaden, dan beginnen je verhalen helemaal te leven! Ik zal je verhalen voor oma uitprinten! Kan ze ook een beetje up to date blijven!

    Hele dikke kus vanuit hier! Als ik morgen groen licht heb voor mijn nieuwe vakantieaanvraag (aangezien ze met de vorige geen rekning hadden gehouden in t rooster!) ga ik meteen een ticket boeken!

    GENIET... want de tijd vliegt!

  • 05 Januari 2012 - 18:59

    Bram:

    Ha zussie, klinkt allemaal erg avontuurlijk, leuk hoor!! Fijn dat je goed bent aangekomen! Pas je goed op jezelf! Heb er heel veel zin in om je belevenissen te volgen op de website. Dikke kus!

  • 06 Januari 2012 - 07:17

    Birgit:

    spannend, eef! jieeeehaa, ik voel helemaal de reisadrenaline opkomen als ik je verhaal lees! leuk!
    enjoy!

  • 06 Januari 2012 - 07:33

    Ilonk:

    He lieverd,

    Fijn dat alles goed gaat!
    En heel erg leuk dat we je zo kunnen volgen!
    Ben benieuwd naar de eerste foto's!
    Geniet ervan,

    Kuss

  • 06 Januari 2012 - 17:19

    Oekie En Benny:

    Hey eef,

    We zijn blij dat je goed aangekomen bent! Pas je wel goed op jezelf?!

    We zullen je website goed in de gaten houden maar is zo al heel leuk om te lezen allemaal.

    Dikke kus en spreek je snel!

  • 07 Januari 2012 - 15:07

    Ingrid Je Buufje:

    Lieve Eefje,

    Ben blij om te horen dat het goed met je gaat, en wat een avontuur ik ben trots op je ! Nema komt elke dag bij me langs, we knufflen samen en ik verwen haar natuurlijk met lekkere hapjes. Gisteren 6 januari Stephan gezien, hij zag kids verkleed als driekoningen, wist niet wat hij zag we kregen de slappe lach. Lieve Eefje pas goed op jezelf, ik houd zoals je weet een oogje in het zeil. Liefs en tot gauw xxx


  • 09 Januari 2012 - 16:14

    Marianne:

    Heee babe!

    Super om te kunnen lezen wat je allemaal meemaakt!
    Hele dikke knuffel uit Pijnacker-city!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Eva in Ethiopia

Recente Reisverslagen:

18 Maart 2012

Nog twee weken en dan...

10 Februari 2012

Rwanda!

28 Januari 2012

Waiting to board to Kigali

13 Januari 2012

Ethiopia in its true form

05 Januari 2012

First days have passed

Actief sinds 04 Jan. 2012
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 9261

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 01 April 2012

Eva in Ethiopia

Landen bezocht: