Waiting to board to Kigali - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van evainethopia - WaarBenJij.nu Waiting to board to Kigali - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van evainethopia - WaarBenJij.nu

Waiting to board to Kigali

Door: evainethopia

Blijf op de hoogte en volg

28 Januari 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Wat gaat de tijd toch snel. Drie maanden is echt niets, er is alweer bijna een maand voorbij. En eerlijk, moet ik er niet aan denken dat het over twee maanden weer over is… Het leven hier is eenvoudiger, simpeler, minder stressvol en zonovergoten! Wat wil en mens nog meer?

Tuurlijk mis ik van alles uit Nederland: Stephane, langs vriendinnen en familie wippen, uren aan de telefoon zitten, lekkere snoepjes, Hollandse kost, even naar de jumbo, rijden op mijn fiets, maar toch…. Het is ook erg fijn hier!

Sinds de laatste keer dat ik geschreven heb, is er weer een hoop gebeurd. Teveel om op te noemen, maar zal een paar indrukken geven:

Vorige week vrijdag ben ik naar Timkat geweest. Hier worden christenen opnieuw gezegend met heilig water, alsware een nieuwe doop. Ze brengen de replica’s van de tien geboden vanuit de kerken naar een groot sportveld, Jan Meda. Dit is een hele processie, waarbij mensen dansen en zingen. Op het veld worden mensen besprenkelend met heilig water. Ik denk dat daar wel meer dan 50.000 mensen op de been waren, prachtig om te zien. Iedereen in het wit, dansend en zingend. Het onverwoestbare geloof dat mensen hier hebben is prachtig. Ik ben samen gegaan met mijn middelbare vriend uit Algerije, Djamal, een vertaler bij de Afrikaanse Unie. Met hem ga ik regelmatig dineren, lunchen of een wandelingetje maken. Hij weet veel over Afrika. Hij is 30 jaar journalist geweest dus het is ontzettend boeiend zijn verhalen te horen.

Dat weekend ben ik ook met Daniel buiten Addis gegaan. Het was heerlijk om even weg te zijn uit de gekte van de stad en de uitlaatgassen. Het is ook meteen een stukje warmer als je de stad uitgaat, omdat Addis hoger ligt. Mensen zijn ook meteen iets minder gewend aan farangi’s. Een man riep in het Amhari dat de zus van Ghadaffi in de stad was (lees=ik), nou bedankt..!

Verder ben ik uit geweest, gaan dineren, naar bar geweest met traditionele muziek om lekker biertjes te drinken en voetbal te kijken. Want ja, Ethiopiërs zijn dol op Engels voetbal. Alhoewel ze het toch niet zo goed kunnen verkroppen dat Van Persie moslim is geworden, tja… ik kan er ook niets aan doen!

Sinds maandag is de tweejaarlijkse summit begonnen van de Afrikaanse Unie. Eerst komen ambassadeurs bijeen voor twee dagen, dan de ministers van buitenlandse zaken en tenslotte de Afrikaanse presidenten. Het was een gekkenhuis: drukte, verhoogde veiligheidsmaatregelen. Gisteren en vandaag komen de presidenten aan, die zondag en maandag achter gesloten deuren zullen vergaderen over de toekomst van Afrika. De veiligheidsmaatregelen zijn enorm: hele wegen worden afgesloten, om de paar meter staan militairen. Dit is niet voor niets. 10 jaar geleden is er een aanslag gepleegd op de toen nog Egyptische president Mubarak. Hij kwam van het vliegveld en reed over bole road naar zijn hotel, waarop het vuur op hem werd geopend. Hij kon ontkomen, maar zoiets kunnen ze natuurlijk niet nog eens laten gebeuren. Ik ben blij dat ik weg ben deze dagen. Vandaag zal het nieuwe gebouw van de AU worden geopend, een cadeautje van de Chinezen!

Nu zit ik te wachten tot mijn vliegtuig naar Kigali vertrekt. Een nieuw avontuur, waar ik ontzettend veel zin in heb. Eindelijk te zien wat Mukomeze samen met Solace Ministries bereikt heeft, Anne-Marie, Freek, Pinar en Annemarie weer zien, een ander land ontdekken. Toch werd ik vanochtend wakker met een verdrietig gevoel dat ik mijn al vertrouwde leventje in Addis moest gaan achterlaten. Zo zie je, een nieuwe omgeving is al zo snel vertrouwd!

Oja, en foto’s: de batterij van mijn camera is op, dus zal ze in Kigali uploaden, beloofd!


  • 28 Januari 2012 - 12:08

    Marvis:

    he eef het is echt leuk om al jou ervaring te lezen was ik maar20 jaar jonger hahaha tot morgen bel heel veel liefs kusss

  • 28 Januari 2012 - 12:35

    Zus!:

    Heerlijk om weer een verhaal te kunnen lezen! Nog even en dan kan ik live gaan meemaken waar je nu toch al een beetje gehecht aan bent geraakt! Ik ben erg benieuwd hoe Rwanda voor je zal zijn en natuurlijk helemaal de ontmoeting met Beatrice! Erg benieuwd naar alles dus! Hele dikke (en vooral koude) Nederlandse kus!

  • 28 Januari 2012 - 15:12

    Nancy:

    Echt leuk de manier waarop jij schrijft! En wat maak je allemaal leuke dingen mee! Ben echt blij dat je het zo naar je zin hebt! Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal!

    Xxx

  • 28 Januari 2012 - 17:53

    Papa:

    Terwijl hier de koude lucht binnenstroomt lees ik je verhaal met een zekere afgunst. Mijn Afrikaanse herinneringen worden weer wakker.
    Ik zou zo met je willen ruilen, nee, beter nog, naar je toe willen komen.
    Geniet er maar lekker van, voor je het weet ben je weer terug in het 'gewone' leven.
    Dikke kus

  • 28 Januari 2012 - 18:57

    Cheryl:

    Hey Eef, mooie verhalen! Lijkt me echt een heel bijzonder land, Ethiopië! Ik ben erg benieuwd naar de volgende plekken die je gaat bezoeken! Geniet ervan!

  • 28 Januari 2012 - 21:29

    Frieda:

    Hoi Eefje,
    We waarschuwden je toch dat Afrika verslavend is.... en dat het maar één nadeel heeft: dat je terug wilt! Geniet!

  • 30 Januari 2012 - 12:47

    Ulrike :

    Hey eef,

    Fijn zeg dat je het zo naar je zin hebt! Geniet er maar van want zo zie je maar het gaat snel voorbij.
    Even ter info: het sneeuwt hier nu op dit moment!

    xxx

  • 04 Februari 2012 - 14:01

    Nance:

    Hoi Eefje,
    Tof zoals jij je reisverslag neer zet, bijna voelbaar.
    Wat zei je:"zonovergoten", hier is het sneeuwovergoten en min 15o. Geniet vanje tijd daar en kijk weer halsreikend uit naar je volgende verslag. Sorry moet het kort houden, Ingrid wil een cd-tje opnemen voor Stephane, dat heeft ze nl. beloofd.

    Groetjes, liefs Nance

  • 07 Februari 2012 - 14:39

    Ingrid - :

    Hoi Eefje,

    Bedankt alweer voor je boeiende reisverslag is zo gaaf om te lezen, inmiddels ben je nu in Kigali een nieuw avontuur aan het beleven, we zijn natuurlijk zeer benieuwd wat je daar allemaal meemaakt.
    Hier is het hartje winter wellicht zit er een elfstedentocht aan te komen.
    Stephan is laatst bij ons geweest, borrel en hapje was gezellig!
    Nou Eefje maak er iets moois van en pas goed opjezelf !
    Tot hoors, lieve groetjes Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Eva in Ethiopia

Recente Reisverslagen:

18 Maart 2012

Nog twee weken en dan...

10 Februari 2012

Rwanda!

28 Januari 2012

Waiting to board to Kigali

13 Januari 2012

Ethiopia in its true form

05 Januari 2012

First days have passed

Actief sinds 04 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1409
Totaal aantal bezoekers 9262

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 01 April 2012

Eva in Ethiopia

Landen bezocht: