Ethiopia in its true form - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van evainethopia - WaarBenJij.nu Ethiopia in its true form - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van evainethopia - WaarBenJij.nu

Ethiopia in its true form

Door: evainethopia

Blijf op de hoogte en volg

13 Januari 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

De enige manier waarop je een land echt leert kennen, is door haar gewoonten, gerechten en dranken! Een greep uit mijn week a.d.h.v. Ethiopische specialiteiten!

Injera
De basis voor bijna alle Ethiopische gerechten is de injera. Een ietwat zurige pannekoek, waarop vervolgens allerlei verschillende gerechten worden geserveerd. Voordeel van de injera is dat je hiermee makkelijk je eten vast kunt pakken en het zonder (al te veel) geknoei in je mond kan stoppen. Want ja, de injera is de vervanger voor elk ander hulpmiddel (lepel, mes, vork) bij het eten. Dus handen wassen, linkerhand op schoot, rechterhand oppakken en eten maar! Voor de rechtshandigen onder ons is dat natuurlijk geen uitdaging, maar een doorgewinterde linkshandiger als ik ben, heeft het er toch wel even moeilijk mee gehad! Maar oefening baart gelukkig kunst.

Ethiopisch Kerstmis en bier
zoals sommigen van jullie weten, heeft Ethiopie zijn eigen kalender en tijd. Het is hier nu 2004 (dus voor iedereen die zich wat jaartjes jonger zou willen voelen...). Door de afwijkende kalender, worden hier nieuwjaar en kerstmis ook op andere dagen gevierd en wel op 11 september en 7 januari. Zaterdag was het dus kerstmis! Ethiopische christenen zijn gelieerd aan de orthodoxe kerk, wat hen sterk religieus maakt. Vele kersturen worden in de kerk doorgebracht, maar daarbuiten vieren de Ethiopiers kerstmis zoals iedereen dat doet; met familie, veel eten en drank!
Ik was uitgenodigd bij mijn Ethiopische huisbazin voor de ‘kerstlunch’. Heerlijke gerechten werden opgefleurd met locale dranken, zoals Ethiopisch bier (combinatie van donker bier en sterke drank) en Ethiopische sambucca (die veel minder zoet en veel sterker is dan de Itailaanse variant). Van de gast wordt weigeren natuurlijk niet geaccepteerd en het feestgehalte steeg al snel naar een hoogtepunt!

'Gursha'
Dat de hoge dosis drank ook zorgde voor spontane liefdesuitbarstingen bleek wel toen de Almaz mij hapjes eten ging voeren, deze traditie heet ‘ Gursha’. De gastvrouw of heer neemt wat eten met injera in de hand en stopt het bij jou in de mond als teken van vriendschap en affectie.Lang leven de lonely planet, anders was ik me rotgeschrokken op het moment dat Almaz haar eten liefkozend in mijn mond probeerde te stoppen.

Tej
Na mijn Ethiopische vriend, Daniel, vertelt te hebben dat ik al in wat Ethiopische drankjes ben ingewijd, zegt hij me dat we dan echt Tej moeten gaan drinken. Dat is pas echt lekker! Tej is een drank dat gemaakt wordt van honing. Tej werd oorspronkelijk exlusief gemaakt voor de koning, maar is nu wijdverspreid verkrijgbaar. De echte goede tej plaatsen vindt je vooral via locals en mocht ik die nou net een kennen. Als enige farangi tussen de Ethiopiers genietend van tej en Ethiopische muziek, heerlijk! Een gewoonte die wat verbazing opwekt is dat het rund vlees wat erbij geserveerd wordt (ofwel gebakken ofwel, ja je leest het goed, rauw) wordt zo van het beest af uitgekozen. In een open, aparte ruimte hangen namelijk de gestripte runderen, waar je zelf kan uitkiezen wat je wil en dus verzekert bent van de versheid van een stuk vlees. Nobel gedacht, maar toch wel even slikken!

Een kleine greep uit mijn Ethiopian experiences tot nu toe! Ik ben ondertussen in mijn eigen twee kamer appartementje ingetrokken (very very basic, maar veilig en comfi) in de tuin van Almaz en haar man. Sinds maandag ben ik aan de slag bij de Afrikaanse Unie, waarover de volgende keer meer…! Verder hebben mijn Nederlandse kennissen hier me op sleeptouw genomen naar Wim’s Holland House, een bbq en sporten/zwemmen in het Hilton Hotel. Dit weekend staat er een etentje, bbq en een borrel bij de Nederlandse ambassade op het programma. Geen tijd om me te vervelen!


Voor iedereen die contact met me wil opzoeken. Mijn ethiopische telefoonnummer is: (+251) 926 871594. Alleen internet op mijn laptop wil niet lukken. Ik had het aangeschaft (dongel), maar blijkt niet compatibel te zijn met mac... pffff.... adem in, adem uit...na vijf dagen rond sjokken, busje in busje uit, hier vragen daar regelen, is dat de conclusie... hadden ze dat niet eerder kunnen bedenken, haha!! Met het downloaden van een programmatje (lang leve internet op het werk) heb ik het toch aan de praat gekregen, naja het verbindt. Daar is alles mee gezegd. De verbintenis is zo traag dat ik gisteren na 10 minuten wachten op het openen van de hotmail pagina het maar opgegeven heb. Voorlopig dus even zonder skype, en internet 24/7, afkicken dus!

Ciao for now!

  • 13 Januari 2012 - 12:16

    :

    En ja, de volgende keer komen er echt foto's...!

  • 13 Januari 2012 - 12:32

    Birgit:

    fotoooooo's!!! kan niet wachten!!! eef, je gaat weer helemaal op in je omgeving.... kom je nog wel terug? kus!

  • 13 Januari 2012 - 12:39

    Suzanne De Volder:

    He Eef,
    Dat klinkt gaaf en avontuurlijk, dat Ethiopië. Geniet er van!
    Liefs,
    Suzanne

  • 13 Januari 2012 - 12:40

    Maart!:

    Geschreven als een ware antropoloog! Leuke invalshoek: Ethiopie begint al helemaal te leven! Blij dat je zo geniet! Dikke kusssss

  • 13 Januari 2012 - 12:44

    Annemarie:

    Echt zo leuk om te lezen, super!!! Echt fantastisch dat je al zoveel hebt meegemaakt. Geniet ervan, maar ik mis je echt wel heel erg hier...! ;-)

  • 13 Januari 2012 - 13:00

    Patricia Koopman:

    Eefje!!! Klinkt goed allemaal! Super dat je zo wordt ontvangen! Ga toch wel ff mailen..en hopen dat t geopend kan worden. Gewoon wat foto's en blah blah update enzo...
    Love you xxx

  • 14 Januari 2012 - 14:24

    Iris:

    Eefje!! Wat een leuke verhalen! Zit hier jaloers te zijn in Tilburg :-) maar ben op deze manier toch ook een beetje in Ethiopië! Ben ook erg benieuwd naar foto's. Dus keep those posts coming!! Veel plezier dit weekend met alle etentjes, borrels (op de Ambassade; hoe tof is dat?!) en bbq's! Liefs

  • 17 Januari 2012 - 08:06

    Marieke Van Gompel:

    Ha lieverd!

    Wat een avonturen heb je al meegemaakt in zo'n korte tijd. Ik ben erg blij dat je het naar je zin hebt en al wat mensen hebt leren kennen om mee op pad te gaan. Natuurlijk had ik niets anders verwacht ;-)

    En na het lezen van je verhalen begint het bij mij enorm te kriebelen! Ik kan niet wachten totdat ik daar ben :-)

    Liefs,
    Marieke

  • 18 Januari 2012 - 23:16

    Walther:

    Hallo Eefje , Je schrijft leuk ! Volgens mij moet dat boekschrijven jou zo lukken ! Ik wil je de stuipen niet aanjagen,maar dit lees ik net bij de NOS.In geval je niet goed geinformeerd bent en anders ten overvloede ! Ik zie uit naar je volgende post,Cheers, W@lther

    .Reisadvies Ethiopië aangepast
    »
    Nomaden in de Afar-regio in Ethiopië
    Terri O'Sullivan / Flickr - Creative Commons 2.0 by-nc-sa Toegevoegd: woensdag 18 jan 2012, 19:00

    Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het reisadvies naar Ethiopië aangepast. Alle reizen naar een gebied in het noordoosten van het land, de Danakil Depression, worden ontraden.

    Afgelopen maandag werd in het gebied een groep Europese toeristen overvallen. Daarbij kwamen vijf mensen om het leven en werd een onbekend aantal reizigers ontvoerd. Vanwege de ontvoering is het reisadvies aangescherpt.

    Het is niet duidelijk wie er achter de ontvoering zit. Ethiopische rebellen voeren er vaker aanvallen uit, maar ook zijn geregeld criminelen uit Eritrea in het gebied.

    Waakzaam
    Voor Ethiopië gold al dat niet-essentiële reizen naar enkele gebieden werden afgeraden, onder meer naar delen van de grens met Somalië. Ook worden reizigers in het hele land opgeroepen waakzaam te zijn en bijvoorbeeld geen gebruik te maken van het openbaar vervoer.


  • 22 Januari 2012 - 09:51

    Ingrid :

    lieve eefje,

    sorry dat ik nu pas reageer, heb een nieuwe laptop gekocht, en kon maar niet op internet, probleem is nu opgelost.
    Wat kun je fantastich weergeven wat je allemaal beleefd eefje,... wat een avontuur !
    Ik heb net reaktie van walther gelezen, wel heftig, hoop dat je ons hierover gerust kunt stellen.
    Hier in de van Hogendorpstraat gaat alles oke, spreek Stephan regelmatig, hij komt binnenkort op de borrel, Nema komt elke dag even bij me binnen wandelen, even kroelen en lekkere hapjes eten.
    Lieve Eefje geniet ervan en pas goed op jezelf !
    Tot gauw xxx lieve groetjes van je buufje.

  • 23 Januari 2012 - 22:25

    Nance (van Ingrid):

    Hé Eefje, kaaj gaaf wat je daar allemaal overkomt. Geweldig hoe je de sfeer kunt overbrengen/neerzetten. Wat een avontuur!! Echt stoer...
    Nou farangi, terwijl je geniet van je tej laat de "Gursha"maar over je heen komen door Almaz, in haar tuin ben veilig en gevrijwaard van loslopend rund en naakte kids.
    Succes met alle indrukken en ik kijk gretig uit naar je volgende verslag.
    Bay the way, morgen komt Stefan een hapje eten en gezellig bij babbelen.
    Liefs Nance

  • 24 Januari 2012 - 23:07

    Marvis:

    he meisje alles goed? afgelopen zaterdag was de verbinding gebroken, ik had jou terug gebeld maar jou telefoon deed zo raar. maar zondag weer een nieuwe poging, 20.00 uur bij jullie . wat betreft met handen eten vroeger deden wij dat ook hahaha tot zondag liefs kisssssssssssssss en groetjes van gabi

  • 25 Januari 2012 - 09:48

    Ivonne:

    Hoi Eefje,
    Ik heb met plezier je verslagen gelezen. Kreeg van Marvis je site door. Zoals je hebt kunnen lezen heb ik het ook aan ons pap laten lezen maar dat was wat te veel voor hem ik heb wel samen met hem een berichtje gestuurd naar jou dat vond hij leuk. Hij is weer gevallen en heeft daar veel last van, gelukkig niets gebroken. Hier gaat alles verder goed, de keuken wordt maandag geplaatst en vanavond, woensdag gaan we bij Marvis eten, dus dat gaat ook wel goed komen. We zullen aan je denken als we zitten te smullen. Veel plezier nog daar en tot snel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Eva in Ethiopia

Recente Reisverslagen:

18 Maart 2012

Nog twee weken en dan...

10 Februari 2012

Rwanda!

28 Januari 2012

Waiting to board to Kigali

13 Januari 2012

Ethiopia in its true form

05 Januari 2012

First days have passed

Actief sinds 04 Jan. 2012
Verslag gelezen: 955
Totaal aantal bezoekers 9264

Voorgaande reizen:

02 Januari 2012 - 01 April 2012

Eva in Ethiopia

Landen bezocht: